Moje první Miata!

Je to tu! Po necelém týdnu od mé první projížďky v Miatách jsem si koupil vlastní MX-5 NB!

Přiznávám, že jsem nakupoval dost impulzivně a zbrkle, protože jsem od první projížďky v Miatě měl přečtené mraky článků o tomto roadsteru a nemyslel jsem skoro na nic jiného. Navíc to zrovna vyšlo na moje narozeniny - takže jsem si nadělil dáreček k pětadvacetinám.

Mám pofaceliftovou verzi z roku 2004 bez vyhřívání sedaček (tzn. nejsou kožené), protože vím, že Miaty s touto vlastností mají vyšší posed a tím pádem ještě méně místa pod volantem, což si nemůžu dovolit. K té mojí byl i hardtop.

Motor mám slabší 1.6 s 81 kW, tzn. varianta bez samosvoru. K tomuto nemám rozumné vysvětlení a bylo to dané hlavně tím, jak jsem na koupi spěchal. Nemůžu říct, že by mi to nějak zásadně vadilo - jestli s Miatou někdy budu řádit na okruhu, tak to bude max. párkrát do roka, takže většinu času si můžu užívat trochu nižší spotřebu - ne že by mi na tom nějak záleželo. Co se týče samosvoru, na fórech se často řeší, že ten originální se na drifty stejně nijak zvlášť nehodí a není příliš odolný, takže lze do budoucna uvažovat o instalaci nějaké 3rd party špéry.

Krásné na tomto autě je (teda aspoň podle mě), že požitek z jízdy je bezvadný už (a především) při nižších rychlostech (narozdíl od Camara, které jsem měl nedávno půjčené). Nemám vůbec potřebu se někde řídit závratnou rychlostí, protože tím jak sedím nízko, že téměř škrtám zadkem o zem, mi rychlost připadá vyšší než ve skutečnosti je, což je u auta, které jsem si koupil hlavně na zábavné projížďky, velice žádoucí!

Co by se Mazdičce dalo vytknout je malý krouťák (134 Nm @ 5000 ot/min) - řadit musíte velmi často, pokud nechcete motor neustále vytáčet (což chcete při zábavných projížďkách po okreskách, ale obvykle ne v běžném provozu), takže v 70 už lze dát klidně pětku, ale na druhou stranu jakmile začne kopec, tak můžete jet třeba 110 km/h a auto začne pozvolna zpomalovat, i když zaboříte pedál plynu do podlahy. Prudké, táhlé kopce je potřeba vyjíždět na trojku.

Naštěstí motor je dost točivý (což vysvětluje ten poměrně vysoký výkon na daný objem motoru) a do vysokých otáček jde velice ochotně. Maximum má až na hodnotě 7200 ot/min.

První a (tato) druhá generace MX-5 nejsou příliš všestranná vozítka a chce to mít zejména na delší cesty po dálnici nějaké větší auto (jako třeba moje Volvo S80) a Miatu si nechat na cesty pro radost :) Na dálnici je s pětikvaltem problém, že točí asi 4100rpm při 130 km/h a s tím, že auto pochopitelně není nějak extra odhlučněné, to na delší cesty není zrovna komfortní volba - kdybych něco takového podnikal často, tak koukám po MX-5 NC.

Hardtop se nasazuje složitěji, a i když se určitě najde akrobat, který to zvládne sám, je lepší pevnou střechu sundavat a nasazovat ve dvou. Stojan na hardtop (bez kterého střecha zabere hrozného místa) jsem kupoval nový přes ebay z Německa s poštovným za 2,7k.

Všechny negativa přebije požitek z jízdy po okreskách. Plátěnou střechu "za sebe" hodíte během tří sekund, natáhnete a zacvaknete ji za o chlup delší dobu - obojí lze dělat za jízdy. Motor má překvapivě hezký dunivý zvuk hned po nastartování. Poháněná jsou zadní kola, tak jak se patří! Kufr je malý, ale týdenní nákup pro dva (nebo věci na týdenní dovolenou) se tam vejde. A to je tam i dojezdové kolo :) Baterie je umístěná vzadu, v Mazdě mysleli na ideální distribuci hmotnosti 50:50. Servis je poměrně levný, přeci jen je to celkem jednoduché auto s malým motorem.

Popravdě nechápu na co jsem takovou dobu čekal a proč jsem si Máju nekoupil už dávno :)

This article is my 3rd oldest. It is 621 words long, and it’s got 1 comment for now.