Moje první projížďka v Miatě

Takovej skoro běžnej den v práci, páteček odpoledne, poslední pracovní den před dovolenou. To by mi celkem stačilo ke spokojenosti samo o sobě. To jsem ještě netušil, že budu mít takovou skvělou příležitost projet se ve dvou generacích (NA a NC) parádního veselého roadsteru/kabrioletu Miata a.k.a. Mazda MX-5.

Začalo to nevinně. Požádal jsem kolegu, jestli by mě nechal nasednout za volant své Miaty NA, abych zjistil, zda se tam vejdu a jestli o pořízení takového auta má vůbec smysl uvažovat. Vlastně jsem toho kolegu doposud ani neznal, jen jsem se dozvěděl, že je majitelem bílého roadsteru, na který jsem v garáži pokukoval cestou od svého Volva. Byl ochotný, podal mi klíček a řekl mi, že je auto odemčené - střecha byla dole, takže nemělo valný význam zamykat.

V tu chvíli mě trklo, že je trochu divný, že jsem dostal klíčky (na co?) a v tom to přišlo. "Jdu si zakouřit, dělej s tím co potřebuješ, pak to sem přivez zpátky", když zhruba parafrázuju. Wow. No tak teda fajn. Jel jsem to párkrát projet kolem bloku. Bylo to slabší varianta s motorem 1.6 66 kW, který má docela hezký zvuk a nemá problém toto sotva tunové autíčko rozhýbat natolik, abych se chechtal jak nepříčetnej od chvíle co jsem vyjel z garáže až po nějakých 10 minut po návratu... Stará dobrá mrkačka bez posilovače řízení :)

Byl jsem varován, že i když se vejdu s dlouhýma nohama (mám 187 cm a ani jsem nemusel mít sedačku úplně vzadu), tak furt nemám vyhráno. Vyšší člověk se v autě zprvu cítí nepatřičně, zvlášť když přeleze z full-sized sedanu. Problém bývá zejména nedostatek místa na nohy pod volantem - resp. nohy se vejdou, ale člověk si do nich bourá rukama, když chce ostřeji zatočit :) Ač celá věc zezačátku působí směšně (jako proč si radši nepořídit něco kam se pořádně vejdu?), tak autíčku vše člověk odpustí, resp. naučí se s tím fungovat tak, že mu to ani nevadí... Aspoň to mi bylo řečeno a věřil jsem tomu, jízda byla silně návyková.

No, tak jsem se pak vrátil do kanclu, pochlubil se svým zážitkem a jiný kolega říká "tak si přijď pro klíče od NC, ať to můžeš porovnat" :-O No tak jsem upaloval.

Dvě generace jsou samozřejmě pořádný skok v komfortu, je tam klima, posilovač, prostě slušná výbava. A toho místa! Papírově v každém ohledu lepší auto. A silnější motor 1.8 93 kW. A přesto jsem se viděl víc v NA, ve které člověk seděl níž a cítil se líp - jako když řídí něco výjimečného.

Možná by to chtělo NB, která kombinuje decentní výbavu, rozumné stáří ojetin, atd. s autentickým zážitkem, kdy člověk sedí téměř na zemi v super-lightu.

No, uvidíte ;-)

This article is my oldest. It is 448 words long, and it’s got 23 comments for now.